יהדות קובה, תקציר La israel פורטל הקשר הישראלי / בית אבי חי
בין הבניינים הקולוניאליים היפהפיים אך מתפוררים והמכוניות הישנות, בין המוזיקה והסיגרים, חיה היום בקובה קהילה יהודית המונה בין 1,100 ל-1,200 איש. קהילת יהודי קובה היא קטנטנה, אך עד למהפכה הקובנית של פידל קסטרו בשלהי שנות ה-50, היא הייתה גדולה ומשגשגת; אומרים שהיא הגיעה לשיא גודלה ב-1935, אז מנתה כ-20 אלף איש. לאחר מלחמת העולם השנייה היגרו רבים מהם לארצות הברית, ובתחילת שנות ה-50 נשארו בקובה כ-15 אלף יהודים. סניפים של ארגונים יהודיים כגון השומר הצעיר, הבונד ובני ברית פעלו בקובה; בהוואנה הייתה שכונה יהודית מלאה במאפיות כשרות וחנויות הפונות לקהל היהודי; חמישה בתי כנסת פעלו בהוואנה לבדה. חברי הקהילה דיברו יידיש, ואפילו היו בה הוצאות ספרים יהודיות שפרסמו את כתביהם של סופרים ומשוררים מקומיים בשפת היידיש. המשורר אליעזר אראנאווסקי היה גאוות יהודי קובה שלפני הקומוניזם.
תנועת היהודים לקובה החלה במאה ה- 19. גל ההגירה הראשון היה של מהגרים מספרד, אחדים מהיהודים הגיעו גם מארה"ב בזמן השלטון האמריקאי בקובה בשנים 1989-1902. ההגירה ממזרח אירופה החלה בשנות ה- 30 והתחזקה לקראת מלחמת העולם השנייה. בתחילת שנות העשרים מנתה הקהילה היהודית בקובה כ 5000 איש, בעקבות גלי ההגירה של יהודים ממזרח אירופה התרחבה הקהילה היהודית ל 25.000 נפש. עם עלייתו של קאסטרו לשלטון עזבו את קובה כמחצית מהיהודים בעיקר לארה"ב. כיום מונה אוכלוסיית יהודי קובה כ 1500 איש כ 80% מהם מתגוררים בהוואנה הבירה שם קיימים גם שלושה בתי כנסת. מרכז יהודי השני בגודלו נמצא ב סאנטיאגו דה קובה ובה חיים כ 80 יהודים. בעיר קאמגווי המונה ישנה קהילה המונה כ 40 יהודים. עוד קהילות קטנות חיים בערים סיאנפאגוס , סנטה קלרה, גואטאנאמו , קאינאריאן סנקטי ספיריטוסו בקמאווי. כיום בשל מיעוט היהודים בקובה התאחדו הספרדים והאשכנזים לקהילה אחת מאוחדת והתפילות הן בנוסח ספרדי. אחת הבעיות בקרב יהודי קובה היא ההתבוללות ולכן קשה לשמור על מסגרת יהודית הולמת לאורך זמן, כמו כן ישנה גם הגירה מסיבית של יהודים בעיקר לארה``ב. על אף הקשיים שהמדינה מערימה עליהם, חלק קטן מיהודי סנטיאגו דה קובה עלו לארץ וחיים היום בעיר באר שבע .
חיילים ומהגרים ההיסטוריה של היהודים בקובה מתחילה ב-1492, כאשר כריסטופר קולומבוס ועמיתיו הגיעו לחוף הצפון מזרחי של הארכיפלג הקובני. לצידו של קולומבוס צעד בקובה יהודי ספרדי שהיה עוזרו האישי והמתורגמן הראשי (ששלט במספר שפות) בשם לואיס דה טורס שיש המאמינים כי נולד בשם העברי יוסף בן הלוי שהוטבל כקתולי, עקב הגזרות החדשות בספרד. עמו היגיעו יהודים נוספים, אשר מעללי האינקויזיציה דחפו אותם לתור אחר מקום שבו יוכלו לחיות בהשקט ובבטחה, אולם למעשה היה היהודי הראשון שדרך על אדמת קובה. עד שנת 1898, נאסר על היהודים להיכנס למושבות, מה שאילץ את הספרדים ממוצא עברי להתארגן בקהילות חשאיות, ודיווחו על מקרים של האינקוויזיציה נגד כמה "יהודאים" מגיל צעיר.
החל מראשית המאה ה-16 החלו להגיע לקובה יהודים אנוסים מהולנד ומפורטוגל, שנסו מגלי מהאינקוויזיציה ומהשלטון הפורטוגלי. הקהילה היהודית הנוכחית בקובה איננה המשך רציף של אותם יהודים ראשונים. מקורה בחיילים יהודים מאמריקה שהשתתפו במלחמת ארצות הברית ספרד ב-1898, בה השתחררה קובה מהשלטון הספרדי. בסוף המאה ה19 כ 3,500 חיילים יהודים לקחו חלק במלחמה, וחלק מהם החליטו להתיישב בקובה ויסדו את בית הקברות היהודי הראשון, וב 1904 את בית הכנסת הראשון (יונייטד היברו קונגרגיישן, קהילה רפורמית). לאחר מכן, במשך 50 השנים הראשונות של המאה העשרים, אלפי פליטים יהודים מתורכיה, מהמדינות הבלטיות, מפולין, מרוסיה, מלטביה ומארצות אחרות הגיעו לקובה מרביתם בעקבות עלית הנציזם בעיקר מתוך תקווה להמשיך משם לארצות הברית, אך התוצאה הייתה שרבים נותרו בקובה ושמחו מאד לחלוק את גורלם עם הקובנים. עד 1925 היו 8,000 יהודים בקובה (כ-2,800 ספרדים וכ-5,200 אשכנזים). ב-1935 גדלה הקהילה היהודית של קובה ל-20,000 נפש. ב 1952 היו 15,000 יהודים בקובה, כיוון שרוב פליטי המלחמה מצאו את דרכם לארצות הברית. יהודים השתתפו במלחמות העצמאות של המאה ה -19, ביניהם הפולני קרלוס רולוף והוראסיו רובנס האמריקני, פרקליטו של חוסה מרטי. באופן דומה, הגיבור הלאומי הקובני זכה לתמיכה במאבקו הספרדי המהפכני בארצות הברית ובג'מייקה. מספר גדול של יהודים השתתפו במלחמת ספרד-קובה-אמריקה.
למרות המהפכה כשהתחוללה המהפכה של פידל קסטרו ב-1959, רוב רובם של הקובנים ראו בה פתח תקווה לעתיד טוב יותר. בהאמינם להבטחותיו של פידל קסטרו לדמוקרטיה, צדק חברתי וחרות אישית, רוב הקובנים ובתוכם רוב אלו שכיום נמצאים בגלות במיאמי ובמקומות אחרים תמכו בחלומות ובתקוות אלו. דווקא היהודים, אשר ברוב התנועות המהפכניות בהיסטוריה היו חברים נלהבים, מתוך גישה יהודית של תיקון עולם, הביעו גישה אחרת, % 94 מתוך 15 אלף יהודי קובה עזבו את המדינה בשנים הראשונות של המהפכה והיגרו לארצות הברית, לישראל, לוונצואלה, לפנמה, לקוסטה ריקה פורטו ריקו ולארצות אחרות. הם לא ברחו מאנטישמיות, אלא מקומוניזם. רבים מהיהודים באי היו בעלי עסקים, ולא היה להם מה לחפש בקובה הקומוניסטית של קסטרו. המעטים שנשארו תמכו בקומוניזם או שהיו חילונים או שלא הייתה להם ברירה. הגירה המונית זו יצרה משבר דמוגרפי חמור בקהילה היהודית, אשר ללא ספק נתנה את אותותיה על המשך דרכה. למנהיג המהפכה פידל קסטרו לא הייתה בעיה עם יהדות באופן ספציפי. הקומוניזם כידוע שולל כל דת. יהודים לא חששו לחייהם ולא נאלצו להסתיר שנולדו יהודים, אך הם כן נאלצו לקיים חיים יהודיים מתחת לרדאר. "אלה שנשארו התבוללו או שמרו את היהדות שלהם בשקט, בדומה למה שקרה במזרח אירופה וברוסיה תחת הקומוניזם", ההבדל הגדול הוא שבקובה התקופה שבה היה צריך להסתיר את הדת הייתה קצרה יותר, מ-1959 עד 1991. זה בסך הכול דור אחד, אז גם אלו ששמו את היהדות בצד, עדיין זכרו".
בתחילת שנות ה-90, לאחר נפילת הגוש הסובייטי, בוטלו החוקים הללו, ובאופן יחסי, הושב חופש הדת לקהילה היהודית המקומית. עם נפילת ברית המועצות, הגיע עוני גדול לקובה, וקסטרו הבין שבזמנים קשים העם זקוק לאמונה. היות שבקומוניזם נעשה קשה להאמין, הוא החזיר את הדת. אז החלה קהילת יהודי קובה, שהקומוניזם כמעט והכחיד, להשתקם. החופש הדתי החדש פתח את השער לסיוע יהודי מבחוץ, כמו למשל מהג'וינט. נשלחו אוכל כשר ותרופות ומומנו חגיגות בחגים ופעילויות לקהילה. המצב הכלכלי הקשה בקובה הוא כמובן לא בעיה יהודית ייחודית, אלא בעיה כללית המשפיעה על תושבי קובה כולם.
ההיסטוריה של הקהילה היהודית של קובה בארבעים השנים אחרונות היא ההיסטוריה של ששת האחוזים הנותרים מקהילה מצליחה וגאה. זוהי ההיסטוריה של אלה שנשארו ושל צאצאיהם. היהודים שנשארו היו אלה שהאמינו במהפכה, או אלה שהיו מבוגרים מדי מכדי להתחיל בחיים חדשים. גם לאחר המהפכה, החיים היהודיים המשיכו ושירותי הדת מעולם לא הופסקו. חמשת בתי הכנסת בהוואנה המשיכו לפעול והתקיימו בהם תפילות. החברים הוותיקים ביותר של הקהילה, אנשים בשנות השבעים והשמונים לחייהם, היו הגיבורים האמיתיים של הקהילה והובילו את חיי הדת במשך כל שנות המהפכה הקובנית, למרות קשיים רבים ואתגרים. למרות שהחשש מפני הכחדת הדת בעקבות אחוזי ההתבוללות הגבוהים והמחסור בחינוך יהודי בבית לדורות הצעירים ריחף באוויר, השתדלו לשמור על הגחלת.
קשה לתאר את הרצון ואת המאמץ של הקהילה והיהודים לקיים את החזון הראשוני של מייסדי הקהילה, ואת אמונתם בדברי התלמוד הירושלמי (ט,א): "כל עוד אדם נושם אסור לו לאבד תקווה". נדמה שדבריו של ההיסטוריון היהודי היינריך גרץ היו נכונים לאורך ההיסטוריה: "ההיסטוריה היהודית היא היסטוריה של הקרבה ולימוד, אך גם היסטוריה של אמונה ותקווה".